Βενζίνη βερεσέ ή τζάμπα... ή λεωφορείο η επιλογή
Της Μιράντας Λυσάνδρου kathimerini.com.cy
Καλοντυμένη κυρία με Volvo έβαλε βενζίνη αξίας 1 ευρώ! Θα διένυσε 4-5 χιλιόμετρα το πολύ
Κανείς δεν μπορούσε ούτε να υποπτευθεί, ούτε να προβλέψει μέχρι πριν από ένα χρόνο, ότι ο μεγάλος στόχος του περιορισμού του κυκλοφοριακού προβλήματος στα αστικά κέντρα και η αύξηση της διακίνησης με τα λεωφορεία θα ήταν συνάρτηση της οικονομικής κρίσης. Καμία δύναμη έως προσφάτως δεν μπορούσε να πείσει τους –ακριβοπληρωμένους σε σχέση με τους ιδιωτικούς– δημόσιους υπαλλήλους να αφήσουν το Ι.Χ. τους και να μπουν σε ένα λεωφορείο, όχι της γραμμής, αλλά μισθωμένο ειδικά από αυτούς, το οποίο να τους παραλάβει από ένα σημείο και να τους πάει απευθείας στην εργασία τους.
Τα δεδομένα όμως άλλαξαν και καταμαρτυρούν ότι οι Κύπριοι άρχισαν να αισθάνονται την κρίση στο πετσί τους και να μαζεύονται. Να μπαίνουν ξανά στο λεωφορείο, που ξεκίνησε να φθίνει στις αρχές της δεκαετίας του ’90, τότε που ο χρόνος και η σκληρή δουλειά απάλυνε κάπως τις συνέπειες της εισβολής. Σήμερα τα πράγματα είναι αλλιώς. Κάποιος θα αφήσει το ακριβό του διθέσιο ή τη λιμουζίνα του, που ενδεχομένως συνεχίζει να πληρώνει με δόσεις στην τράπεζα, για να μπει στο λεωφορείο, ώστε να εξοικονομήσει το κόστος της βενζίνης. Παράξενα πράγματα…
Ο Ιορδάνης Ιορδάνους, διευθυντής του ΟΣΕΛ, του οργανισμού που διαχειρίζεται τα λεωφορεία Λευκωσίας, έλαβε πριν από μερικές ημέρες επιστολή από 50 άτομα, όλοι δημόσιοι υπάλληλοι. Όπως ο ίδιος μας είπε, η ομάδα των δημοσίων υπαλλήλων που συνυπογράφουν την επιστολή, διαμένουν στην ευρύτερη περιοχή Ιδαλίου-Αλάμπρας-Νήσου και αυτό που ζητούν από την εταιρεία είναι να διαμορφώσει τα δρομολόγια της γραμμής στον σταθμό «Κρυονέρι» (Πέρα Χωριό Νήσου) ώστε να μπορούν να παίρνουν το λεωφορείο και να φτάνουν έγκαιρα στην εργασία τους στις 7.30 το πρωί. «Θα αφήνουν το όχημά τους στην αφετηρία και απ’ εκεί θα παίρνουν το λεωφορείο για να κατεβαίνουν στο κέντρο», σημείωσε ο κ. Ιορδάνους. Με 30 ευρώ τον μήνα θα μπορούν να πηγαίνουν και να έρχονται στην εργασία τους. Με το ίδιο, ίσως και μικρότερο, κόστος που χρειάζεται για το γέμισμα του ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου μια φορά την εβδομάδα.
Σύμφωνα πάντα με τον κ. Ιορδάνους, αυτή είναι μία μόνο περίπτωση. Ο αριθμός των κλήσεων στην εταιρεία από ανθρώπους που ζητούν πληροφορίες για τα δρομολόγια έχει αυξηθεί σημαντικά. Όπως και η διακίνηση με το λεωφορείο, που αυξήθηκε σε όλες τις πόλεις γύρω στο 10%.
Πέφτουν οι πωλήσεις καυσίμων
Τα στοιχεία τα οποία μαρτυρούν τη στροφή στο λεωφορείο αλλά και τη γενικότερη μείωση των διακινήσεων διασταυρώνονται και από τη μείωση που υπάρχει στην πώληση καυσίμων τον τελευταίο χρόνο. Με βάση τις επίσημες στατιστικές, τον Ιούλιο του 2012 υπήρξε μείωση 600 περίπου τόνων στις πωλήσεις βενζίνης 95 οκτανίων. Από τις 32.155 τόνους τον Ιούλιο του 2011 έπεσε στις 31.562 τόνους τον αντίστοιχο μήνα του ’12. Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου οι πωλήσεις άγγιξαν τις 196.270 τόνους, ενώ το 2011 το αντίστοιχο νούμερο ήταν 198.575 τόνοι. Μείωση κατά 1000 τόνους υπήρξε φέτος σε σχέση με πέρσι στις πωλήσεις πετρελαίου κίνησης τον Ιούλιο και, σε ό,τι αφορά στο επτάμηνο, από τις 155 χιλιάδες τόνους έπεσε φέτος στις 142 χιλιάδες. Ποσοστιαία η μείωση σε ένα χρόνο της πώλησης βενζίνης στα πρατήρια μειώθηκε 1,2% και του πετρελαίου 8,3%, ενώ έως σήμερα η τάση ήταν ανοδική. Οι πρατηριούχοι υποστηρίζουν ότι η μείωση της πώλησης καυσίμων τους τελευταίους μήνες είναι ακόμα μεγαλύτερη και φτάνει μέχρι και το 20-25%.
Ο Παράσχος Στυλιανού είναι ιδιοκτήτης πρατηρίου σε ένα εξαιρετικά καλό σημείο του οδικού δικτύου της Λευκωσίας, όπου μπορεί να παίρνει πελατεία και από περαστικούς. Το εντυπωσιακό είναι πως ακόμα και ένα τέτοιο βενζινάδικο βγάζει σε προσφορά το πλύσιμο αυτοκινήτων. Μισή τιμή, σου λέει…
«Εγώ μπορεί να μην έχω ιδιαίτερο πρόβλημα με τη μείωση των πωλήσεων, αλλά επειδή θέλω να βλέπω μακριά και καθημερινά διακρίνω ότι οι Κύπριοι μαζεύτηκαν, ενεργώ έτσι ώστε να μην έρθει η κρίση να με βρει». Είναι λογικό πως όταν οι νοικοκυραίοι μετρούν πλέον και το ευρώ που θα βάλουν βενζίνη, δεν πλένουν το όχημά τους με την ίδια συχνότητα. «Πολλοί συνάδελφοί μου πλέον βγάζουν προσφορές στο πλύσιμο αυτοκινήτων για να μπορέσουν να καλύψουν τη διαφορά από την πώληση της βενζίνης. Και επειδή αυτό δεν έχει έξτρα κόστος, αφού ήδη οι υπάλληλοί μας είναι πληρωμένοι μέχρι το τέλος του μήνα, ό,τι βγάλω είναι κέδρος», σημείωσε ο κ. Στυλιανού.
«Ξεχνούν» το πορτοφόλι
Όπως μας αφηγείται ο ιδιοκτήτης του πρατηρίου, οι Κύπριοι δίνουν και τα… ρέστα τους για να αγοράσουν βενζίνη. Μπορεί να είναι μεμονωμένες περιπτώσεις, αλλά υπάρχουν άνθρωποι που βάζουν λιγότερο και από δύο ευρώ βενζίνη. Δηλαδή τίποτα, εάν αναλογιστεί κανείς πως η τιμή κάποια στιγμή τους τελευταίες μήνες έφτασε το 1,40 το λίτρο. «Μου έτυχε να έρθει εδώ Κύπριος ο οποίος έβαλε 1,30 ευρώ. Λιγότερο από ένα λίτρο. Άλλος πλήρωσε 1,70»… Το οποίο το πολύ να τον πάει μέχρι πιο κάτω… Τα λεγόμενα του κ. Στυλιανού επιβεβαιώνει και ο κ. Νίκος, πρατηριούχος επίσης. Την προηγούμενη ημέρα της επίσκεψής μας στο βενζινάδικό του, είχε βάλει βενζίνη αξίας ενός ευρώ σε μία καλοντυμένη κυρία με ένα Volvo!
«Πολλοί πληρώνουν πλέον με τα ψιλά που έχουν στο αυτοκίνητο», πρόσθεσε ο κ. Στυλιανού. Αυτά που παλιά δεν λογάριαζαν αλλά τώρα στην ανάγκη είναι πολύτιμα. Υπάρχει κόσμος που βάζει 3, 4 ή 5 ευρώ βενζίνη. «Από φέτος, από τις αρχές του χρόνου, όλο πάει και χειροτερεύει η κατάσταση. Ο κόσμος κατάλαβε φαίνεται ότι θα λιγόστευαν τα εισοδήματά του και στενεύουν τα περιθώρια και άρχισε να περιορίζεται. Μας βγαίνουν τα πόδια πλέον με τις κούρσες που κάνουμε, αλλά η είσπραξη δεν είναι η ανάλογη», είπε. Ένα άλλο τεράστιο πρόβλημα είναι η δυσκολία είσπραξης. «Προβληματιζόμαστε για το πώς θα εισπράξουμε τα χρωστούμενα. Και μάλιστα από ανθρώπους που ήταν κύριοι, τους βγάζαμε και το καπέλο.
Επιχειρηματίες δυνατούς, με μεγάλους στόλους, που τώρα δυσκολεύονται να πληρώσουν λόγω της έλλειψης ρευστότητας». Τον κ. Νίκο προβληματίζουν κυρίως τα ποσά που οφείλουν συγγενείς. «Έρχονται, βάζουν βενζίνη και μας λένε πως θα μας πληρώσουν τέλος του μήνα. Τι να κάνεις; Να αρνηθείς στους συγγενείς σου»; Σημειώνει βεβαίως και τις περιπτώσεις όπου άγνωστοι, αφού τους βάλει βενζίνη, πάνε στο ταμείο και κάνουν πως ξέχασαν το πορτοφόλι. Πλέον ο κ. Νίκος δεν τους εμπιστεύεται. Την έπαθε πολλές φορές και έτσι τώρα αναγκάζεται να τους αφαιρέσει το καύσιμο. Υπάρχουν όμως φορές που αγριεύουν τα πράγματα. Πριν από μερικές ημέρες, μια κοπελιά έδωσε την πιστωτική για να πληρώσει. Όταν αυτή δεν πέρασε απ’ το μηχάνημα, έκανε να πάει στο αυτοκίνητο για να πληρώσει με μετρητά. Έβαλε μπρος, μάρσαρε και έφυγε. Ο κ. Νίκος πρόλαβε και πήρε τους αριθμούς εγγραφής και με τη βοήθεια της Αστυνομίας την βρήκε. Θα τον πληρώσει, λέει, τέλος της εβδομάδας.
Ο κ. Στυλιανού έθεσε άλλο ένα μεγάλο θέμα που προκύπτει λόγω ακριβώς της οικονομικής κρίσης και της ανεργίας. «Πριν δεν έρχονταν Κύπριοι να δουλέψουν σε βενζινάδικο. Τώρα μας ζητούν δουλειά. Νέοι κυρίως. Παρότι το ωράριό μας είναι από τα χειρότερα της αγοράς. Για να σας πω την αλήθεια, δεν έχω εμπιστοσύνη ότι αυτοί οι νέοι θα μείνουν εδώ και θα δουλέψουν. Μόλις βρουν κάτι άλλο, θα φύγουν. Ακόμα δεν προσγειώθηκε ο Κύπριος. Έμαθε σε έναν άλλο τρόπο ζωής. Θέλει να πιστεύει πως πρέπει να κάνει λίγο καιρό υπομονή και όλα θα ξαναγίνουν όπως πριν».
Απλήρωτοι λογαριασμοί ρεύματος ύψους 40 εκατ. ευρώ
Μπορεί να περιορίζονται οι μετακινήσεις με τα Ι.Χ. και μπορεί να υπάρχει και η εναλλακτική του λεωφορείου, όμως στο ηλεκτρικό ρεύμα εκπτώσεις δεν γίνονται. Όση εξοικονόμηση και να κάνει ένα νοικοκυριό, ο λογαριασμός του ρεύματος πάντα θα καίει. Σύμφωνα με τα ενδεικτικά στοιχεία της ΑΗΚ, οι απλήρωτοι λογαριασμοί (ενεργών πελατών) για τους οποίους η ημερομηνία αποπληρωμής έληξε, ανέρχονται σήμερα σε 40 εκατ. ευρώ, ποσό που είναι αυξημένο κατά 2% σε σύγκριση με πέρσι. Ο εκπρόσωπος Τύπου της ΑΗΚ, Γιάννης Τσουλόφτας, εκτιμά πως τα ποσά αυτά θα ήταν ακόμη πιο αυξημένα εάν δεν προωθείτο, από τις αρχές του χρόνου, η καμπάνια για το σχέδιο ισόποσων μηνιαίων δόσεων.
Στις αρχές του χρόνου, όπως μας είπε, στο σχέδιο αυτό συμμετείχαν μόνο 1.731 νοικοκυριά. Σήμερα οι οικιακοί καταναλωτές που το επέλεξαν ανέρχονται σε 6.387. Για να σημειώσει πως, ακριβώς επειδή υπάρχουν περιθώρια αύξησης των νοικοκυριών που μπορούν να μπουν στο σχέδιο, έχει αποφασιστεί να γίνει νέα εκστρατεία. Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι οι καταναλωτές καθυστερούν πλέον να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους και εξαντλούν όλο το χρονικό περιθώριο που τους δίνεται. Και δεν είναι μόνο οι οικιακοί καταναλωτές. Η ΑΗΚ δεν μπορεί να εισπράξει από τα δημαρχεία πλέον, τα οποία, όπως είναι γνωστό, δυσκολεύονται να πληρώσουν ακόμη και τους μισθούς των υπαλλήλων τους. Δημαρχεία, όπως της Λευκωσίας και της Λάρνακας, χρωστούν πολλούς μήνες στην ΑΗΚ και έλαβαν πολλές προειδοποιήσεις ότι θα τους κόψουν το ρεύμα.
Comments
Post a Comment